מי החיה החזקה בעולם?

שאלה

מי החיה החזקה ביותר בטבע? אחד אומר שהגורילה היא הכי חזקה, אני אומר שפיל והחבר השלישי אומר שבכוח יחסי הנמלה היא הכי חזקה. אז מי צודק?

תשובה לשאלה: מי החיה החזקה בעולם?

ראשית, חשוב באמת להבחין בין ההגדרה של כוח יחסי וכוח אבסולוטי.
זאת אומרת, האם החיה החזקה ביותר בעולם היא זו שמסוגלת להרים או לדחוף את המשקל הכבד ביותר (משקל אבסולוטי) או זו שמסוגלת להרים או לדחוף את המשקל הכבד ביותר ביחס למשקל גופה (כוח יחסי)?  

החיה החזקה ביותר לפי כוח יחסי:

חיפושית קרנף

במקורות מידע שונים נהגו להכתיר את חיפושית קרנף כחיה החזקה ביותר. 
מדובר בחיפושית קטנה אך חזקה שמסוגלת לסחוב משאות פי 850 ממשקל גופה. מה ששווה ערך לאדם במשקל של 80 ק"ג שמסוגל להרים 70 טון (שזה בערך המשקל של טנק מרכבה). הנמלה לדוגמא מסוגלת להרים "רק" פי 50 ממשקל גופה (לא מאמינים? ראו קישור).

אבל, יש חיות שהן חזקות לא פחות מחיפושית הקרנף בכוח יחסי!
כוחן של אלה נמדד במשיכה ולא בסחיבה.

חיפושית הזבל (Onthophagus taurus)

זכרים של חיפושית הזבל (Onthophagus taurus) מסוגלים למשוך משא שהוא פי 1,141 גדול יותר ממשקל גופם (לא מאמינים? ראו קישור).

אקרית (Archegozetes longisetosus)

גברת חזקה נוספת היא סוג מסוים של אקרית (סדרה של פרוקי רגליים ממחלקת העכבישנים) ששמה המדעי והסקסי הוא Archegozetes longisetosus.
הגברת הזו מסוגלת לסחוב פי 1,182 יותר ממשקל גופה (הגברת הקטנה שוקלת רק 100 מיקרוגרם). 
ומי שחושב לעצמו "מה החוכמה חרקים בדרך כלל מסוגלים להפעיל כוח שהוא פי עשרות מונים ממשקל גופם, הרי שהאקרית הזו מסוגלת להרים פי 5 ממה שצפוי לבעל חיים אחר במשקל זהה (לא מאמינים? ראו קישור).  

שטרגליים

אבל את המקום הראשון לוקחים השטרגליים ששמם המדעי הוא: Copepoda הם סרטנים קטנים, החיים בסביבה מימית (ימים, אוקיינוסים, רקבוביות ושלוליות) וגם בישראל נמצאו שני מינים במערת איילון ובמחצבות המלט "נשר" ליד רמלה. הם בין הרב תאים הנפוצים ביותר בעולם, אורכם לא עולה על 1 מילימטר.
הם נחשבים לבעלי החיים המהירים ביותר בעולם ובעלי הקפיצה היעילה והחזקה ביותר מבין בעלי החיים.
הם מסוגלים לקפוץ בקצב של חצי מטר לשנייה ואת המרחק הם קופצים במהירות של כמה אלפיות שניה. 
מהירות זו מקנה להם כוח יחסי שהוא פי 10 יותר מביצועיהן המתועדים של החיות החזקות ביותר בעולם ואפילו מהביצועים של מנועים מעשה ידי אדם.
המדענים סוברים כי כוחם היחסי של השטרגליים הוא פי 10 עד 30 יותר מאשר כל מין אחר של בעל החיים המסוגל להפעיל כוח מרבי באופן עקבי (לא מאמינים? ראו קישור).  

מקום 1 בכוח יחסי – שטרגליים


מקום 2 בכוח יחסי – אקרית וחיפושית הזבל

חיפושית הזבל בעבודה

אקרית


מקום 3 בכוח יחסי – חיפושית קרנף